Rynek Infrastruktury
– Sprawa jest ważna, bo dotyczy problemów wielu podwykonawców pokrzywdzonych przez wielu nieuczciwych głównych wykonawców. Strona publiczna, między innymi rząd, który zamawia budowanie dróg, jest tak samo pokrzywdzony jak podwykonawcy, w tym sensie, że za wykonaną pracę, za którą wykonawca przedstawił fakturę, zostały zapłacone należyte pieniądze, a wykonawca nie zapłacił swoim podwykonawcom – wyjaśniał minister.
– Na czym będzie polegała pomoc podwykonawcom? Po pierwsze, system na przyszłość będzie zakładać, że w nowych przetargach będziemy wpisywali obligatoryjną zasadę zarejestrowania wszystkich podwykonawców. Dzisiaj jest tak, że możemy regulować na podstawie zasady solidarnej odpowiedzialności, wyłącznie należności wobec podwykonawców zatwierdzonych, podwykonawców robót budowlanych – oznajmił Nowak.
– W nowych przetargach rozszerzymy solidarną odpowiedzialność o konieczność zatwierdzania na budowie każdego podwykonawcy, również usługodawcy i dostawcy, również tego, który świadczy najmniejsze usługi, tak, żebyśmy mieli tych ludzi w wykazie i mogli im pomagać – tłumaczył minister transportu.
– Druga zasada, to będzie możliwość tworzenia 3-procentowej gwarancji ekstra ponad to, co jest dzisiaj na wypadek nierzetelności płatniczych. Strona publiczna, GDDKiA będą mogli poszkodowanym zapłacić zamiast nierzetelnego wykonawcy – poinformował minister Nowak.
– To są działania, które podejmujemy na przyszłość, ale problem jest tu i teraz. Dlatego z tej gwarancji po DSS, którą przedwczoraj uruchomiliśmy do wypłacania, będzie możliwość zapłacenia poszkodowanym na podstawie prawomocnego wyroku sądu albo postępowania ugodowego z syndykiem. Ta procedura może być kłopotliwa i długotrwała, dlatego dziś szykujemy rozwiązanie: na podstawie zestawienia wierzytelności, które DSS złożył do sądu, zapłacimy podwykonawcom w trybie pilnym. Druga część należności zostanie wypłacona po uprawomocnieniu się wyroku sądu – zapowiedział Nowak.